Det är ett angrepp på Norrbotten

Leif Pettersson, Fredrik Lundh-Sammeli, Ida Karkiainen, Emilia Töyrä och Linus Sköld.
Det är de socialdemokrater som länets väljare gett förtroendet att i Sveriges riksdag företräda deras förhoppningar om ett starkare Norrbotten.

Väljarna har på detta sätt investerat tungt i Socialdemokraterna och gett partiet inte mindre än fem av nio mandat från länet. Dessutom äger man landsbygdsministerposten, genom Sven-Erik Bucht.
En naturlig fråga är hur många som egentligen hade förväntat sig att Socialdemokraternas riksdagsledamöter från länet, skulle vara beredda att släppa igenom nästan vad som helst, oberoende av hur mycket det skadar Norrbotten.
För det är precis exakt vad som sker nu.
Senaste året har den s-ledda rödgröna regeringen jobbat med en av de mest Norrbottensfientliga skatterna i någonsin; den så kallade kilometerskatten. En skatt på de avstånd, rätt och slätt, något som det finns gott om här i länet.
Inte vid något tillfälle, under hela tidsperioden som förslaget utreddes, yttrade länets socialdemokratiska riksdagsledamöter någon som helst kritik. Detta trots vetskapen om de enorma konsekvenserna för företagande, jobb och ekonomisk tillväxt i länet.
Utredningen, lades tack och lov senare ned – då lät det annorlunda. Det var så dags då…
Historien upprepar sig nu när Socialdemokraterna bestämt sig för att låta privatpersoner och företag i norra Sverige stå för notan för förbättrade relationer inom regeringen. Miljöpartiet ska få ytterligare en tillväxtfientlig symbolfråga, i detta fall den så skadliga flygskatten.
Miljönyttan som företrädare för regeringen låtsas som att den existerar, är i själva verket högst marginell. Rent av mycket, mycket liten. Skatten slår dessutom med samma kraft mot de flyg som går på fossilt bränsle som de som går på miljövänligt bränsle. Hängde det på miljönyttan, så torde det vara bättre att ge ökade incitament till de flygbolag som faktiskt ställer om till förnybart?
Det här kommer kosta svenska jobb, det kommer kosta norrbottniska jobb och det kommer att försämra den svenska ekonomin. Det kommer att kosta den norrbottniska idrottsrörelsen ökade resekostnader i miljonklassen och det kommer att innebära att människor från Norrbotten i många fall kommer tvingas resa ner till Köpenhamn för anslutningsflyg ut i världen. Erika Mattsson, vd, Swedish Lapland Visitors Board, låter dessutom meddela att det kommer att skapa jättestora problem för besöksnäringen utanför storstäderna. Inte minst i norra Sverige. Inte minst i Norrbotten.
När det verkligen hettar till och Norrbottens bästa står på spel – då är tystnaden total från de fem socialdemokratiska riksdagsledamöterna från länet och landsbygdsminister Bucht.
Utanpå det ovan nämnda, läggs ökade skatter på arbete och inkomst, drivmedel och förslag på en chockökning av fordonskatten… Tystnaden är fortsatt total och den kirurgiska precisionen på vilket sätt man angriper Norrbotten får stillatigande fortsätta.
När Löfven avser att genom symbolpolitik försvåra för människor och företag att leva, bo och verka i Norrbotten – då sker det utan protest, trots att det är ett utav Norrbottens två viktiga ben som Löfven håller på att kapa. Detta är ett stort svek mot länets befolkning.
Det är dags att jobba för en ny regering.

Linda Frohm
Förbundsordförande – Moderaterna Norrbotten

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter